Venhälsa

Hjälp igång dina ben

Den som vill göra sina ben något gott, förutom en motsvarande kompressionsbehandling, bör regelbundet hålla sina vener i form med ett par övningar. Nedan har vi sammanställt några exempel för din träning.

ÖVNINGAR:


Övning 1

Gå på stället för att värma upp. Dra upp ditt knä med kraft och låt armarna svänga löst.

Övning 2

Lyft ett ben från golvet och rita en ”8:a” i luften. Upprepa den här övningen 5-10 gånger per ben.

Övning 3

Ställ dig på tå på en tjock bok (t.ex. telefonkatalogen) och sträck dig uppåt. Rör vid marken med hälen 15 gånger.

Övning 4

I ryggläge håller du armarna sträckta längs kroppens sidor. Låt benen beskriva en cirkel i luften under ca 30 sekunder, som om du cyklade.

Övning 5

Rulla en boll under ungefär en halv minut i en cirkel med fotsulorna på golvet.

Övning 6

Lägg en rulle hushållspapper eller en flaska framför dina fötter på golvet. Flytta fötterna på rullen fram till tårna, 15 gånger i en båge, och tillbaka till hälen.

Övning 7

Lyft benet från ryggläge. Böj och sträck det 15 gånger mot ett gymnastikband.

Övning 8

Lägg dig ner och låt benen vila på en kudde eller en rulle. Dra omväxlande bägge fotspetsarna 15 gånger mot kroppen.

Övning 9

Ställ dig med slutna ben 15 gånger på tårna och sänk dig sedan långsamt ner igen.

Övning 10

Ställ fötterna på hälarna. Lyft omväxlande höger och vänster fotspets 15 gånger.